بهترین نرم‌افزار سه‌بعدی‌ساز دنیا Autodesk 3D St

زمانی که اولین قسمت از سری پرطرفدار داستان اسباب‌بازی در سینماها به نمایش در آمد، همه فهمیدند که این اولین و بهترین انیمیشن سه‌بعدی تاریخ سینما، آمده تا راه را برای جانشینان خود هموار سازد؛ اگرچه به خودی خود بهترین انیمیشن سینما به شمار می‌آید. علاقه‌مندان به سینما هم از اینکه شاهد پیشرفت چشم‌گیری در هنر مورد علاقه‌ی خود هستند، خوشحال بودند. در آن زمان، شاید فقط عده‌ی اندکی از این گونه برنامه‌ها (انیمیشن سه‌بعدی) استفاده می‌کردند؛ اما اکنون پس از 13 سال، نرم‌افزارهای سه‌بعدی‌ساز در همه‌جای دنیا جای خود را در رایانه‌ی کاربران باز کرده‌اند. شاید بعد از فتوشاپ که الان دیگر همه آن را می‌شناسند، یک نرم‌افزار سه‌بعدی (مثل تری‌دی‌مکس) مهم‌ترین برنامه‌ای باشد که یک کاربر رایانه روی سیستم خود نصب می‌کند.
این روزها استفاده از برنامه‌های گرافیکی سه‌بعدی (هرچند به صورت تفننی) بخش مهمی از کار کاربران رایانه را در بر می‌گیرد. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده محصولات سه‌بعدی هم هیچ‌وقت از قافله‌ی پیشرفت علم رایانه عقب نمی‌مانند و هر ساله با عرضه‌ی نسخه‌های جدید و برطرف کردن اشکال‌های موجود در برنامه‌ها، دوباره بازار را در دست می‌گیرند. امسال شاهد قدرت‌نمایی بسیار زودتر از موعد یکی از غول‌های انیمیشن‌ساز دنیا هستیم. برنامه‌ی 3D Studio MAX 2009 در حالی به بازار عرضه شده که هم‌اکنون تنها 4 ماه از آغاز سال 2008 میلادی و حدود 7 ماه از عرضه‌ی نسخه‌ی 2008 این برنامه می‌گذرد!
3D Studio MAX 2009 محصولی از شرکت Autodesk است که یکی از قویترین و پیشرفته ترین برنامه ها در زمینه طراحی سه بعدی و انیمیشن سازی به شمار می رود . این برنامه به مدد داشتن ابزارهای کارا و قدرتمند در بسیاری از صنایع به ویژه بازیهای رایانه ای و طراحی و خلق جلوه های ویژه در فیلمها بسیار پرکاربرد است .این برنامه به شما این امکان را می دهد تا طرحها، اجسام و کاراکترهای سه بعدی و همچنین انیمیشن های زیبا و با کیفیت بسیار بالا را در مدت زمان کوتاهی خلق کنید. مهندسان می توانند به راحتی طراحیهای خود در محیط اتوکد را وارد این برنامه کرده و نمای سه بعدی طرح خود را ایجاد کنند و با چاپ آن، نمای کلی طرح خود را قبل از اجرا به مشتریان خود نشان دهند.
انیمیشنی که در بالا هم به آن اشاره شد، توسط همین برنامه ساخته شده است. از جمله فیلم‌هایی که 3D Studio MAX در ساخت آن‌ها نقش بزرگی ایفا کرده، می‌توان به سری هری‌پاتر ، من، روبوت ، سری مأموریت غیرممکن ، مرد عنکبوتی 3 ، سین سیتی ، ماتریکس ، مردان ایکس و ... اشاره کرد.

برخی از مشخصات کلی برنامه :
- انیمیشن میکس ؛ تدوین و متحرک سازی در 3D Studio MAX 2009 امکانپذیر شده است . برای نمایش حرکات شخصیت مورد نظر می توان از حرکات استاندارد تعریف شده استفاده کرد. همچنین می توان از فرمت XML برای نوشتن حرکات جدید استفاده کرد . ایجاد تصاویر شفاف و با کیفیت در نتیجه استفاده از ابزار شبیه سازی مو، لباس، سایر قسمت های فیزیکی و حرکات تمامی قسمت ها ممکن است .
- مدل سازی با استفاده از این نرم افزار بسیاری از ابزارهای گرافیکی چند ضلعی برای ایجاد اشکال با دقت بالا یا پایین به کار گرفته می شود . وجود ابزارهای گرافیکی پیشرفته باعث شده است تا بتوان فرایند اضافه کردن جزئیات به اجسام را سرعت بخشید. کمک گرفتن از ابزارهای سریع و منحصر به فرد این نرم افزار باعث می شود تا بتوان انواع مدلها از ساده تا پیچیده را به دست آورد .
- ابزارهای نگاشت ماوراء بنفش: با استفاده از این ابزار می توان موقعیت ماوراء بنفش (UV) را در اجسام کنترل کرد. از این ابزار برای طرح دادن به جسم مورد نظر استفاده می شود . ناهمواریهای موجود در اجسام را می توان به کمک ابزارهایماوراء بفش بر طرف کرد . بدین ترتیب، به میزان زیادی در وقت و هزینه صرفه جویی می شود و تمامی قسمت ها در جای خود قرار می گیرند . چنانچه به اصلاحات بعدی نیاز باشد، این کار به راحتی امکان پذیر خواهد بود .
- اجسام (ماتریالها): می توان با استفاده از نگاشتهای جا به جایی اجسام مشبکی با وضوح بالا و کلیه جزئیات را طراحی کرد. همچنین می توان از نگاشت های معمولی برای ساخت مدل با وضوح کم استفاده کرد . بدین ترتیب، می توان انواع بازیها را بدون نیاز به چند ضلعیهای پیچیده طراحی کرد . با استفاده از ویراشگر منحصر به فرد اجسام این نرم افزار می توان مدلهایی با انواع بافت ها و اندازه های واقعی و پیچیدگی زیاد به دست آورد .
- زبان MAXScript: با استفاده از MAXScript می توان در کمترین زمان اشکال های برنامه را ردیابی کرد. همچنین می توان ابزارهای عملیاتی را برای کنترل در واسط کاربری (UI ) به کار گرفت . از این زبان برنامه نویسی شی گرا برای بهینه کردن کار در محیط سه بعدی استفاده می شود. - نور پردازیاز انواع مدلهای نوردهی برای استفاده در بازیهای رایانه ای و انطباق با انواع رنگ ها ، طرح ها و حرکات استفاده می شود . امکانات زیادی برای بالا بردن کیفیت نوردهی در صحنه و جود دارد .

برخی از ویژگیهای این برنامه :
- مدل سازی با استفاده از ویرایشگر چند پله ای ( Poly bridge ) می توان جزئیات را نشان داد . با استفاده از ویرایشگر چند ارتباطه ( Poly Connect ) می توان کنترل بیشتری را بر کل اشکال اعمال کرد .با استفاده از حلقه ها ( Ring/Loop ) می توان ابعاد لبه های جسم را بزرگ یا کوچک کرد. فرآیند اصلاح و یا حذف لبه ها و اجزاء کوچک نیز تسهیل شده است .
نگاشت و آشکار سازی ماوراء بنفش: امکان نمایش نقوش بر مبنای سلایق کاربر فراهم شده است .- امکان حذف آسان تر ناهمواری ها به وسیله امکانات موجود و صاف کردن آنها فراهم آمده است .
- امکان دسترسی مستقیم به شکلهای اصلی ( مانند جعبه، استوانه، کره و ... ) باعث شده تا اصلاحات سریع تر انجام پذیرد .
- امکان صادر کردن نمونه های ماوراء بنفش فراهم آمده است و بدین ترتیب می توان از این نقوش در سایر محیطهای گرافیکی بهره گرفت .
زبان MAXScript: با استفاده از آن می توان روند کاری را به صورت خودکار به گونه ای تنظیم کرد که از بانک اطلاعاتی SQL MAXScript نیز بهره ببرید .
- می توان سرعت یافتن خطاهای موجود را بالا برد . این اشکال زدا از استانداردهای صنعتی استفاده می کند و امکان آن را فراهم می آورد تا بتوان در متن مورد نظر هر گونه جای خالی و متن دیگر را وارد کرد .
- کنترل کننده های فعلی از پشتیبانی MAXScript بهره می گیرند .
- امکان بازسازی مجدد کنترل کننده ها با نامهای مستقل وجود دارد .


پویانمایی شخصیتها
- امکان وارد و صادر کردن HTR و TRC در نظر گرفته شده است . حرکات استاندارد می توانند کل شخصیت، صورت یا فقط بخشی کوچک را حرکت دهند .
- بارگذاری و ذخیره پویانمایی با استفاده از انواع اطلاعات بر پایهXML امکان پذیر است در نتیجه می توان ذخیره، بارگذاری، نگاشت و پویا نمایی را بین شخصیت ها انجام داد . پویانمایی در میان شخصیت های مختلف با اندازه های متفاوت و طراحی های مختلف مقدور است . این امکان نیز وجود دارد که پویانمایی را به بخشهای مختلف از یک جسم که مجدداً مورد استفاده قرار می گیرند، منتقل کرد .
- تمامی محدودیتهای میکس ، تدوین ، اصلاح و زمان دهی در متحرک سازی از بین رفته است .
- کنترل کننده ها این امکان را فراهم می آورند که به راحتی بتوان محدودیتهای موجود در داخل یا خارج لایه را درک کرد . این محدودیت ها عمدتاً برای اعمال کنترل بیشتر و تحرک ساده تر در نظر گرفته شده است .
- با استفاده از گزینه Track-view می توان انتخاب ، مشاهده ، اصلاح یا کار بر روی منحنی ها را با سهولت بیشتری انجام داد.

پویانمایی حیوانات
در شخصیتهای با گردن بلند یا غیر متعارف با جزئیات زیاد، می توان از ترکیبها و کنترل کننده های جدید بهره گرفت .
- امکان اتصال استخوانها به یکدیگر با سه درجه آزادی فراهم شده است .
- می توان تغییرات در قسمت لگن را که نوعی اتصال توپی به شمار می رود، حذف کرد و کیفیت حرکت این قسمت از اسکلت را بهبود بخشید.
- پشتیبانی از حرکات انگشتان و قوزک پا افزایش داشته است، بدین ترتیب حرکات جزئی مانند خم کردن انگشتان بهتر شکل می گیرند .

مو و خز
- ابزارهایی برای حالت دهی و شانه زدن و نیز تجعد و فر کردن در طرحهای پیچیده در نظر گرفته شده است.
- ابزار پویایی مو از موتور دینامیک نرم افزار Shave استفاده می کند و نیروهای دیگر که مستقیما از لایه یا حرکت هر اصلاح کننده دیگری، حرکت خود را تامین می کنند، تعبیه شده اند.
- می توان از شکل و هندسه مو در خلق جنگل، انواع گلها یا هر چشم انداز دیگری بهره گرفت.

لباس
- می توان از انواع طرحهای لباس از نظر جنس پارچه و مدل لباس که مشابه طرح های واقعی است بهره گرفت .
- می توان مواد استفاده شده در لباس اعم از ابریشم، پنبه یا پشم را از فایل انواع لباس انتخاب کرد و طرح را مشابه لباس در دنیای واقعی به دست آورد.
- می توان لباسهای خوش دوخت را با آن نرم افزار طراحی کرد و صرفا بدین گونه نیست که تنها خلق لباسهای گشاد توسط آن انجام شود، حتی می توان منافذ و خط تا را در طرح نشان داد .
- می توان مدل لباس را برای شخصیت های دیگر نیز بکار برد و با تعویض نوع پارچه مدل لباس تغییر نمی یابد .
- طراحی جلوه های تصویری
- می توان از انواع مجموعه رنگها برای بالا بردن کیفیت نوردهی در صحنه استفاده کرد.
- استفاده از اندازه های واقعی این امکان را فراهم می آورد تا از لحاظ فیزیکی و مقیاس، مکانها در صحنه بهتر طراحی شوند.
- می توان مشخصات و اطلاعات مربوط به اشیاء، لایه، اجسام، دوربین و نور را به عنوان اطلاعات مربوط به صحنه، ذخیره و د آینده مجددا از آن استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد